Činjenice su da, dok se većina nas prisjeti da provjeri nivo ulja ili pritisak u gumama, prečesto zaboravljamo na kočiona crijeva. A ovo je pogreška, jer o njima obično ovisi hoćemo li doći do odredišta ili ćemo završiti u jarku …





  • prilikom zamjene ljetnjih guma zimskim, također je dobro provjeriti stanje kočionih crijeva
  • ovo je dobra prilika i za provjeru kočionog ulja i njegovu razinu u spremniku

Oni koji vole komedije ili krimiće vjerovatno dobro proznaju ovu metodu. Često glavni lik koji odluči da se riješi punice (supruge, ljubavnika, neprijatelja….), legne ispod automobila i presjeca meka kočiona crijeva. Ali zarezuje ih dovoljno nježno da se kočiona tekučina ne prolije po asfaltu, uostalom, punica može biti pronicljiva. Nakon nekog vremena, žrtva sjeda za volan i kreće, ali pri prvom naglom kočenju pritisak u sistemu napravi veću pukotinu na presjećenom crijevu, automobil gubi tekućinu, a nesretnik ili nesrenica gubi život slijetajući u jarak ili udarajući u drvo…. a razlog su stara, istrošena i ispucana kočiona crijeva. Ako ne želite završiti kao filmska punica sada je dobra prilika, povodom sezonske promjene guma da provjerite kočiona crijeva, jer su ispravne kočnice uvijek važne, a posebno u jesen i zimu kada se smanjuje vidljivost.

 

Kočione cijevi – krute i fleksibilne






Kočioni sistem prosječnog automobila sastoji se, između ostalog od: kočione pumpe, ekspanzijskog spremnika, krutih i fleksibilnih crijeva (tamo gdje “cirkuliše” ulje), kočionih čeljusti (uključujuči klipove), diskova i pločica ili bunjeva. U novijim automobilima na rad kočnica utiču i sigurnosni sistemi (ABS, ESP, aktivni tempomat, Hill Descent Assist itd.), ali ako se ošteti samo jedno crijevo i tekućina počne curiti pravilan rad kompletnog sistema veoma brzo može doći u pitanje. U takvim situacijama pritisak na papučicu kočnice klipove neće prevesti u pravilan položaj i automobil će izgubiti snagu kočenja. Dobra vijest je da kada jedan kabale otkaže automobil ne bi trebao u potpunosti izgubiti sposobnost kočenja -većina savremenih automobila ima dvokružne kočnice: dvije instalacije za kočenje, odvojene za svaki par točkova  posebno ili na neki drugi način. Svaki kočnički krug ima svoj glavni cilindar. Dvokružni kočnički sistem osigurava dovoljnu silu kočenja, čak i kad jedan krug otkaže.

Kočione cijevi dijelimo na kruta (idu ispod automobila do stražnjih čeljusti / bubnjeva) i fleksibilne / mekane / fleksibilne (dovode tekućinu u čeljusti). U posljednjem dijelu sistema ne možete koristiti krute cijevi iz jednog jednostavnog razloga – točak s kočnicama cijelo vrijeme radi, ovdje ne bi trebala raditi čvrsta veza. Krute cijevi izrađene su od metala – npr. Bakar, pocinčani čelik, mesing – a na vrhu su prekrivene antikorozivnim premazom. Mekani kablovi izrađeni su od pletene ojačane gume. Kod sportskih automobila možete pronaći i čelične pletene kabele – zahvaljujući tome se promjer fleksibilnog crijeva ne povećava pod uticajem pritiska tekućine, a kretanje papučice puno brže prelazi u reakciju automobila.

Kočiona crijeva – što ubrzava njihovo trošenje?






I vanjski faktori (temperaturne promjene, vlaga, sol, kamenje) i mehanički faktori oštećuju crijeva kočnica. U prosjeku krute cijevi mogu trajati i do 10-15 godina, vijek trajanja fleksibilnih cijevi obično je nešto kraći (guma gubi svojstva), a u nepovoljnim uslovima oštećenja se mogu pojaviti i 2-3 godine nakon ugradnje. Materijalne greške čest su uzrok oštećenja cijevi – antikorozivni premazi koje koriste mnogi proizvođači ispadaju nestabilni i nakon nekoliko godina otpadaju otkrivajući nezaštićeni metal. Pravodobna zamjena kočione tekućine također je važna s gledišta trajnosti sistema.

Tečnosti koje su najčešće korištene su higroskopne, tj. Apsorbuju vlagu iz okoline, npr. Kroz pore materijala od kojeg su izrađene fleksibilne cijevi. A voda ubrzava koroziju ključnih dijelova sistema. Tekućinu treba redovito mijenjati, po mogućnosti svake 2 godine / 60 hiljada kilometara. Svaka radionica koja poštuje sebe trebala bi imati opremu za ispitivanje tačke vrenja tekućine i sadržaja vode – standard je 1-2 posto, a kada se sadržaj vode u tekućini poveća na 3 posto, ispunjava uslove za zamjenu, jer kada se pokušava intenzivno kočiti voda može čak i prokuhati.

Kako znati ako nešto nije u redu sa crijevima?





Svako može sam pokušati odrediti stanje fleksibilnih crijeva, npr. Sada tokom sezonske promjene guma. Primjeri oštećenja kabela prikazani su na fotografiji na sljedećoj stranici – ovdje također možete vidjeti da je tekućina polako počela isticati. Ostali simptomi problema s kočnim crijevima uključuju: papučica koja pada u pod, pogoršanje sile kočenja, svijetli lampica na ploči koja vas obavještava o niskoj razini tekućine u sistemu, tragovima tekućine na čeljustima ili ispod automobila.

Kočna crijeva – koliko ću platiti?

Zamjena crijeva obično je prilično jednostavna, preporučuje se kupiti komplete dizajnirane za određeni model automobila. Za većinu automobila možete kupiti zamjenske dijelove za kočna crijeva. U slučaju krutih cijevi, često se ispostavi da jeftinija metoda nije kupovina novih, već izrada po mjeri.

Zvuči klišejski, ali sigurnost je zaista ključna. I premda moderni automobili imaju dvokružne kočion sisteme – ako je crijevo koji dovodi tekučinu u jedan točak oštećen, sistem će i dalje raditi no bolje je izbjeći situaciju u kojoj ćete to morati sami saznati. Odaberite orginalne rezervne dijelove, bježite od jeftinih zamjenskih.