Šta sve može da se pokvari na električnom vozilu

Iako se to dešava mnogo rijeđe nego kod klasičnih motora, i električni mogu da se pokvare, a evo koji su najčešći razlozi

Zbog drugačije tehnologije sa manje pokretnih dijelova i jednostavnijim sistemima u poređenju s vozilima sa unutrašnjim sagorijevanjem, električni automobili su znatno pouzdaniji i mnogo se rijeđe kvare nego klasični, pa ne čudi što proizvođači daju garanciju na bateriju od čak osam godina, ili 160.000 pređenih kilometara, u zavisnosti od toga šta pre bude ispunjeno.

Takođe, svi prodavci električnih automobila kupcima garantuju da se kapacitet baterije, tokom pomenutog garanatnog roka neće smanjiti ispod 70%, a čak kada bi se i to desilo, performanse bi ostale iste, samo što bi domet bio manji i vozilo bi češće moralo da se puni.

Međutim, i na elektromobilima postoji nešto može da se pokvari i mada se to ne dešava često, ipak je bilo slučajeva. Navodimo neke od najčešćih kvarova koje vozači električnih vozila mogu da iskuse, piše autoinfo.rs

1. Baterijski sistem

Baterijski moduli: Kvar na pojedinim ćelijama može smanjiti domet vozila i izazvati problem sa punjenjem, ali će automobil i dalje biti funkcionalan. Ovaj kvar se manifestuje tako što se, osim dometa, smanjuju i performanse vozila, a otkriva se ponavljanjem mjerenja napona unutar modula. Ako se ustanovi da je napon isuviše slab, modul treba da se zamjeni.

Prepunjavanje: Ostavljanje automobila priključenog na punjač duže nego što je potrebno može dovesti do pregrevanja baterije i iskratiti joj životni vijek jer se kapacitet baterije iznova i iznova dopunjava čim malo padne napon.

2. Problemi s punjenjem

Greške u sistemu za punjenje: Mehanički kvarovi na utičnici za punjenje mogu nastati iz jednog potpuno bizarnog razloga. Naime, ovaj mehanizam inače radi tako što se, jedan sekund nakon otključavanja vozila, otvara utičnica kako bi se omogućilo vađenje kabla sa utičnicom za punjenje, čime se onemogućava da neko drugi isključi automobil sa punjača. Međutim, ima nestrpljivih vozača koji to ne znaju, a neće ni da sačekaju taj jedan sekund nego na silu vade utičnicu pre nego što sama izađe, što može dovesti do kvara.

Kontrolor punjenja: Kod pojedinih modela, postoji poseban elektronski uređaj čija je funkcija da kontroliše punjenje baterijskog sistema i taj „kontrolor“ punjenja može da se pokvari. Kvar se manifestuje tako što baterija jednostavno neće da se puni kada se priključi na punjač, ali zamena ovog dela nije previše skupa, s tim da cijena zavisi od konkretnog modela.

DC/DC konverter: Funkcioniše poput alternatora u klasičnim vozilima i smanjuje napon sa baterije na radne napone od 12-14 V. Ovaj deo može otkazati i njegova zamjena, na primjer na modelu reno zoe košta oko 500 eura.

3. Sistem za hlađenje

Vodena pumpa: Električni automobili koriste malu vodenu pumpu za hlađenje elektromotora. Ova pumpa može da se pokvari, ali je relativno jeftina i jednostavna za zamjenu.

Hlađenje klimom: Dio koji može da se pokvari je i kompresor klima uređaja, a postoje modeli kod kojih se upravo klima koristi i za hlađenje baterije. Kod njih je konstrukcija takva da se cijevi kroz koje prolazi rashladni gas postavljaju oko baterije, pa se može desiti da te cijevi vremenom popuste i da antifriz počne da curi.

4. Pogonski sklop

Elektromotor: Elektromotor radi na principu Teslinog generatora, ima rotore, statore, četkice i druge bakarne delove koji vremenom mogu da se potroše. Imaju i ležajeve koji se vremenom troše, ali njihova zamena nije ni skupa, ni komplikovana.

Rejndž ekstender: Kod starijih modela koji imaju ovaj dio, poput BMW-a i3, može da se pokvari takozvani rejndž ekstender koji produžava domet vozila. To je, u stvari, mali motor u koji se sipa gorivo i koji proizvodi struju za napajanje baterije tako da automobil i kada se baterija isprazni još uvek može da se vozi na struju i da tako pređe oko 100 kilometara.

5. Sistem oslanjanja

Amortizeri i stabilizatori: Električna vozila su teža zbog baterija, što može dovesti do bržeg habanja amortizera i stabilizatora, posebno na lošim putevima kao što su naši. Ovi dijelovi se smatraju potrošnim i na njih se ne daje garancija.

6. Softverski kvarovi

Procesori i softver: Softverski problemi se obično rješavaju pomoću dijagnostičkih alata. Na primjer, problemi sa Bluetooth-om ili infotejment sistemom mogu biti lako popravljeni resetovanjem ili ažuriranjem softvera, a važna stvar je da garantni rok od osam godina koji smo pomenuli na početku teksta, pokriva svu elektroniku.

7. Kočioni sistem

Rekuperacija kočione sile: Električna vozila često koriste regenerativno kočenje, što smanjuje upotrebu klasičnih kočnica. To je s jedne strane dobro je kočnice mogu duže da traju, ali se može desiti da paknovi postanu neupotrebljivi ako se retko koriste, pa ako na zadnjim točkovima umjesto diskova imate paknove, s trebalo bi vremena na vrijeme malo oštrije zakočiti i povući ručnu kočnicu.




Izvor Autoinfo.rs