NaslovnicaNovostiModerni automobili špijuniraju vozača i prikupljaju tone informacija. ADAC test

Moderni automobili špijuniraju vozača i prikupljaju tone informacija. ADAC test

U današnjem svijetu niko ne ostaje anoniman. Čak i vozač modernog automobila koji obrađuje i prikuplja puno informacija. ADAC je otkrio cijelu istinu.

Ogromni ekrani, napredni sistemi pomoći vozaču, inteligentna navigacija i kooperativni tempomat – tako izgleda moderni automobil na prvi pogled. Iza efikasnog izgleda kriju se ogromne količine obrađenih podataka. Ne koriste se samo za tekuće poslove.

ADAC je uz pomoć dva nezavisna stručnjaka pobliže pogledao četiri moderna automobila. Pokazalo se da njihova računala pohranjuju ogromne količine podataka. Zbog eksperimentalnosti cjelokupnog procesa dobivanja informacija, ADAC naglašava, međutim, da se podaci ne mogu međusobno uspoređivati ​​niti rangirati.

Stručnjaci koji rade za ADAC, međutim, nisu sumnjali u to da automobili analiziraju broj vozača (npr. uzimajući u obzir broj promjena položaja sjedala s električnim upravljanjem) i njihov stil vožnje, primjerice prebrojavanjem zategnutosti sigurnosnog pojasa tokom naglog kočenja ili učestalost paljenja motora na visoke okretaje i motor dobiva prekomjerne temperature. Računalo sprema podatke o trajanju korištenja svakog načina rada mjenjača. Auto također poznaje prijeđenu kilometražu u gradskom ciklusu, cestama izvan naseljenih područja i na autocestama. Ovo, međutim, nije kraj. Prikupljaju se podaci o ciklusima punjenja i pražnjenja akumulatora te korištenju motora s unutrašnjim sagorijevanjem u plug-in hibridima. Čak se zbraja i broj sati rada rasvjete,vrijeme razgovora na telefonu.

Koje se informacije prikupljaju u odabranim modelima?

Mercedes B klase (W246)

ADAC je pobliže pogledao Mercedes B-klase (W246) sa sistemom “me connect” koji je, prema proizvođaču, trebao “ponekad” slati informacije – ispostavilo se da svake dvije minute šalje položaj vozila, kilometražu, potrošnju goriva i količinu, pritisak zraka u gumama i razine rashladne tekućine, tekućine za pranje i kočnice. Kako javlja ADAC, Mercedes je dao i podatke o broju automatskih zatezanja pojaseva.Ponekad se kodovi pogrešaka pohranjuju s informacijama o brzini i temperaturi motora. B-razred je prikupljao i podatke o vožnji autocestama, izvangradskim i gradskim cestama. Automobil je bilježio broj sati rada rasvjete i podatke o zadnjih 100 ciklusa punjenja i pražnjenja akumulatora s prijeđenom kilometražom, vremenom i vremenom praznog hoda.

Renault Zoe





Električni Renault Zoe prve generacije prema ADAC-u omogućuje daljinsko čitanje svih informacija s CAN-bus mreže. To je prema zadanim postavkama onemogućeno, ali ga može aktivirati proizvođač automobila. ADAC je utvrdio da automobil šalje svoj VIN, poziciju, datum, temperaturu, stanje napunjenosti i napon baterije na svakom putovanju. Po potrebi je moguće povećati količinu prenesenih podataka.

BMW i3





Stručnjaci ADAC-a pobliže su pogledali i još jedan električni automobil – BMW i3. Nakon što ugasite automobil i zatvorite vrata, odvija se poziv pod nazivom Last State Call. Pruža informacije o greškama u radu baterije, kao što su punjenje ili temperatura. Elektronika i3 također prikuplja podatke o korištenju pojedinih načina vožnje, generatoru energije, učestalosti punjenja, razini baterije, kilometraži od zadnjeg punjenja ili oko 100 zadnjih parkirnih mjesta za vozila (prema ADAC-u, posljednje se može očitati samo iz automobila).

BMW 320d (F31)




Slične podatke prikupio je i BMW 320d (F31) – njegovo je računalo bilježilo podatke o maksimalnom dobivenom broju okretaja, broju putovanja na udaljenostima 0-5, 5-20, 20-100 i preko 100 km. Automobil je također bilježio koliko dugo je vozač koristio različite načine rada mjenjača, koristio osvjetljenje, koliko je često mijenjao kompakt disk u pogonu ili položaj sjedala. BMW također bilježi zatezanje sigurnosnih pojaseva, npr. u slučaju jakog kočenja.

Međutim, statistički pokretač nema pristup prikupljenim informacijama. ADAC traži veću transparentnost u prikupljenim informacijama, načinu njihove obrade i pristupa njima. Sada o svemu odlučuje proizvođač automobila. ADAC tvrdi da čak ni nezavisni servisi nemaju pristup tim informacijama ili je njihov dolazak povezan s značajnim troškovima.

Ima li smisla borba za transparentnost informacija?

Naravno. Ne treba zaboraviti da su mnogi moderni automobili redovno povezani na internet. Ako automobil postane žrtva cyber napada, neovlaštene ruke mogu dobiti, na primjer, informacije o mjestima i satima parkiranja vozila. S tim znanjem možete planirati provalu ili krađu automobila. ADAC je odgovoran za stvaranje pravnog okvira od strane Evropske unije koji će odrediti obim prikupljanja podataka, njihovu sigurnost i dostupnost. Prema ADAC-u, vozač bi trebao moći odlučiti ko će dobiti pristup podacima pohranjenim u njegovom vozilu.









NOVOSTI