U Evropi se od 2019. godine za 40 posto povećao broj gradova koji su otvorili zabranjene zone za starije automobile zbog njihove emisije izduvnih gasova. Hoće li se i ikada BiH gradovi pridružiti ovih 320 evropskih gradova?
Istraživanje koje je provela Clean Cities Campaign ukazuje nagli porast zona niske emisije za automobile. U 2019. godini u Evropi ih je bilo 228 – trenutno (2022.) ih je 92 više.
Nagli rast zona
Istraživači su izračunali da će do 2025. godine u Evropi biti aktivno 507 ovakvih gradova što znači povećanje od 58% u odnosu na juni 2022. Otvaranje novih zona je olakšano promjenama propisa u zemljama kao što su Francuska i Španjolska Nedavni propisi dopuštaju, a ponekad čak i zahtijevaju, uspostavljanje novih “Clean Cities”.
No, zone niske emisije nisu sve. Također postoje određene zone nulte emisije, koje nameću potpunu zabranu ulaska za sva vozila s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem.
Nisu svi oduševljeni
Međutim, reći da postoji sveopći entuzijazam za planove za nove zone bila bi velika greška, a ne radi se čak ni o samim vozačima. Dokaz? Isti izvještaj pokazuje da je samo 45 od 100 gradova odabranih za “EU misiju za pametne i klimatski neutralne gradove” pokrenulo ovaj projekat, a samo 10 ima nacrt plana za zone s nultom emisijom.
Do sada u Bosni i Hercegovini ne postoje zone s niskim emisijama, a kamoli zone bez emisija.