Kineski automobili: Konkurencija je nemilosrdna

Na najvažnijem sajmu automobila u Kini, koji počinje danas (23. aprila) u Šangaju, sve je u znaku električnih inovacija.

U Šangaju se očekuje više od 100 novih modela, od kojih su većina električni.

Udruga kineske automobilske industrije optimistična je: tijekom ove godine udio električnih automobila u prodaji novih vozila lako će premašiti 50 posto.

Automobili s motorima s unutarnjim izgaranjem prilično brzo nestaju s kineskih ulica. Zašto?

Država potiče porast elektromobilnosti. Struja je u Kini “jako jeftina”, dok je nafta skuplja, rekao je Cui Dongshu, stručnjak u Udruženju kineske automobilske industrije. Više od deset godina Peking subvencionira kupnju električnih automobila. Iako su izravni poticaji za kupnju ukinuti, porezni poticaji i dalje postoje.

Do kraja 2025. godine neće se morati plaćati porez od 10 posto na kupnju električnih automobila. Mnogi gradovi olakšavaju registraciju električnih vozila. Osim toga, državna kvota za nova energetska vozila (NEV) obvezuje tvrtke na proizvodnju sve većeg udjela električnih i hibridnih modela, prenosi DW .

Uspjeh je opipljiv: 2024. godine udio NEV vozila na tržištu novih automobila dosegnuo je oko 47 posto, u usporedbi s 31,6 posto prethodne godine. Istodobno se provode golema ulaganja u stanice za punjenje, mreže za razmjenu baterija i recikliranje baterija.

Oštra cjenovna konkurencija


Osim toga, konkurencija je nemilosrdna. Teslin ulazak na kinesko tržište 2020. godine potaknuo je kineske proizvođače automobila na inovacije i optimizaciju troškova, kaže analitičar UBS-a Paul Gong. Električni automobil u Kini sada košta otprilike upola manje nego u zapadnom svijetu.

Rat cijenama traje već treću godinu. Gotovo svi veliki proizvođači nedavno su ponovno snizili cijene ili kupce privlače bonus programima. Posljedice: smanjene marže, gubici i višak kapaciteta. Stečajevi su sve češći.

Tako su se 2024. brojne ambiciozne startup firme morale zatvoriti. U decembru  – nedugo nakon izlaska na tržište – zajedničko ulaganje Jiuya, koje su pokrenuli tehnološki div Baidu i proizvođač automobila Geely, propalo je.

Prije toga mnogi su proizvođači zakazali, ostavljajući za sobom nesigurne kupce i automobile bez servisne podrške ili ažuriranja softvera.

Kineske marke u brzoj traci


Među jasnim pobjednicima je BYD iz Shenzhena. S pristupačnim električnim modelima, proizvođač je pogodio ukus masa. U prvom kvartalu 2025., BYD je prodao gotovo 700.000 električnih i hibridnih vozila u Kini. Tržišni udio je oko 29 posto – više nego sljedeća četiri najveća proizvođača zajedno. BYD je pretekao ne samo Teslu, već i tradicionalne lidere u segmentu motora s unutarnjim izgaranjem.

Veliki rast bilježi i Li auto. Ova firma specijalizirana za urbane SUV-ove u premium segmentu oslanja se na tzv. hibridi s povećanjem dosega, gdje električni motor pokreće vozilo dok motor s unutarnjim izgaranjem puni bateriju. Tim je konceptom firma u 2024. udvostručila prodaju i sada posluje profitabilno. Među uspješnima je Geely, koji uključuje brendove kao što su Zeekr i Lynk&Co.

Kineski brendovi sve više žele ući na strana tržišta. U Njemačkoj su, primjerice, prisutni BYD i Nio. Šire se u Južnoj Americi i jugoistočnoj Aziji. Međutim, zbog straha od preplavljivanja tržišta jeftinim kineskim automobilima, EU, pa čak i Rusija – bliski kineski partner – pooštrile su trgovinske barijere. Stručnjaci očekuju da će kineski izvoz e-vozila ove godine rasti sporije.

Konstantno nova konkurencija na tržištu


Velike tehnološke firme također remete tržište u Kini. Firma za pametne telefone Xiaomi uspješno je lansirala svoju prvu električnu limuzinu SU7 2024. Xiaomi se oslanja na načelo “puno tehnologije za malo novca”. Huawei je također aktivan i pruža softverska rješenja za najmanje sedam proizvođača automobila. U Huawei trgovinama automobili stoje tik do pametnih telefona.

Strani proizvođači su pod velikim pritiskom. Njihovi električni modeli često imaju sporednu ulogu. Kontinuirani pad njemačkih marki u Kini, prema stručnjaku za automobilsku industriju Zhong Shiju, dijelom je rezultat njihovih vlastitih slabosti.

“Njemački automobili sigurno mogu zadržati dio tržišnog udjela u Kini, ali to ovisi to će pobijediti – Volkswagen ili BMW i Mercedes”, objašnjava. Kupci automobile spomenute tri firme doživljavaju kao zastarjele.

Proizvođači se sada više usredotočuju na potrebe kineskih potrošača. Traži se umrežavanje i digitalne nadzorne ploče – pametni telefon na točkovima. Analitičar Gong savjetuje stranim firmama da na Kinu više ne gledaju samo kao na proizvodno središte, već kao na globalno središte istraživanja i razvoja.

Kontinuirane inovacije


Nakon buma električnih automobila, autonomna vožnja dolazi u središte pozornosti. Krajem ožujka dogodila se smrtonosna nesreća u kojoj je sudjelovao Xiaomijev automobil u autopilot modu.

Troje putnika poginulo je kada je automobil udario u betonski stup na autocesti i zapalio se. Incident je potaknuo raspravu u Kini o sigurnosti samovozećih sustava. Vlada sada upozorava proizvođače da ne preuveličavaju mogućnosti svojih sistema pomoći.

Prema predviđanjima industrije, do 2026. više od 60 posto svih novih vozila prodanih u Kini bit će električna.