Odluka koja bi iz temelja mogla da promjeni tržište polovnih automobila.
Ako prijedlog koji je Evropska komisija predstavila u četvrtak prođe, stari, dotrajali automobili više ne bi mogli da se prodaju van EU i utiču na bezbjednost puteva i zagađenju životne sredine u trećim zemljama, već bi se morali reciklirati u okviru Unije.
“U narednim godinama na tržište će ulaziti sve više automobila sa nultom emisijom, što će povećati potražnju za vrijednim primarnim materijalima. Današnji prijedlog će obezbjediti reciklažu i ponovnu upotrebu što većeg broja ovih materijala, što će omogućiti novi život komponentama naših automobila i značajno smanjiti ekološki otisak drumskog saobraćaja”, rekao je izvršni potpredsednik Komisije, Frans Timermans, odgovoran za Evropski zeleni plan, prenosi poslovni.hr
Komisija je predložila uredbu koja bi zamenila postojeće direktive o dotrajalim vozilima i o ponovnoj upotrebi i reciklaži istih. Komisija tvrdi da bi novi propisi doveli do godišnjeg smanjenja emisije CO2 za 12,3 miliona tona do 2035. godine, bolje valorizacije 5,4 miliona tona materijala i povećane ponovne upotrebe ključnih sirovina.
“Implementacija uredbe će dovesti do dugoročnih ušteda energije u fazi proizvodnje, smanjenja zavisnosti od uvoznih sirovina i promocije održivih imodela poslovanja”, navode iz Komisije.
Pored ekonomskih, ekoloških i društvenih koristi za EU, uredba bi doprinijela većoj bezbjednosti na putevima u trećim zemljama sprečavanjem izvoza automobila na kraju vijeka trajanja i smanjenjem zagađenja u zemljama koje uvoze takve automobile.
Svake godine više od šest miliona vozila dođe do kraja svog životnog vijeka u Evropi.
Automobilska industrija će postati najveći potrošač ključnih sirovina koje se koriste u permanentnim magnetima za e-motore u Evropi.
Stoga je jačanje otpornosti EU na poremećaje u lancu snabdijevanja i smanjenje njene zavisnosti od uvoza ovih sirovina ključno za prelazak na vozila sa nultom emisijom.
Prema predloženoj novoj uredbi, proizvođači automobila će morati da daju jasna i detaljna uputstva za rastavljanje vozila i kako da zamjene i uklone dijelove i komponente tokom upotrebe i na kraju životnog vijeka vozila.
Najmanje 25 odsto plastike u novim automobilima moraće da dođe iz procesa reciklaže, a od toga najmanje 25 odsto mora da bude reciklirano iz vozila na kraju radnog vijeka.
Obim ovih mjera će se postepeno proširivati na druge kategorije vozila, kao što su motocikli, kamioni i autobusi, čime će se obezbjediti sveobuhvatnija pokrivenost.
Savjet EU i Evropski parlament sada treba da odluče o prijedlogu Komisije.