Razbijanje stereotipa se nastavlja – nakon što smo za vas odabrali šest francuskih modela koji se mogu preporučiti, došlo je vrijeme za talijanske automobile.
Zbog podnevnog sunca i ljubavi prema automobilizmu i hrani, Talijani ne pridaju puno pažnje proizvodnji svojih modela, jer za to nemaju previše vremena! Naravno, šalimo se, daleko smo od toga da podlegnemo popularnoj kafanskoj mudrosti da su talijanski automobili loši, a samo vas želimo potaknuti na raspravu.
Istina je da su proizvođači iz sunčane Italije imali problema, pogotovo prije nekoliko desetaka godina, ali i neki noviji modeli nisu bili izdržljivi, danas su, srećom, prošlost. Primjer iz posljednjih godina je Alfa 156, koja je kroz mnoge nedostatke prilično dobro narušila reputaciju marke, ali je njezin nasljednik definitivno bolji. Evo pet talijanskih automobila koje možete kupiti bez pretjeranog zagledanja.
1. Fiat Punto (od 2005. god.)
Sadašnji Punto je u prodaji više od 10 godina. U početku se model zvao Grande Punto, zatim Punto Evo (2009.-11.), a sada opet Punto. Međutim, općenito se radi o istoj strukturi, koju karakteriše velika jednostavnost. Uspješni motori, nekomplikovani ovjes, te atraktivne cijene rezervnih dijelova. Da, ali može doći do kvarova. Tipični problemi uključuju, između ostalog, servo upravljač (jedan od najskupljih popravaka u ovom modelu), kucanje stražnjih amortizera ili pucanje kućišta alternatora (stari problem kod Fiata), ali u osnovi je uspješan model, pogotovo s jednostavnim 1.4 8V – 77 KS i 1.4 16V – 95 KS. U novijim primjercima možete pronaći i vrlo uspješan 1.4 motor s turbopunjačem, koji ima od 140 do čak 180 KS (posljednja spomenuta je vrhunska verzija Abarth). Dizeli su također prilično dobro ocijenjeni, posebno 1.6 JTD i 1.9 JTD, ali su u Puntu relativno rijetki (dominira najmanji 1.3 dizel motor).
2. Alfa Romeo 159 (2005-11)
Posljednji Alfa s prednjim pogonom srednje klase primjer je činjenice da Talijani mogu proizvesti ne samo lijepe automobile, već i prilično solidne. I ne morate 159 uspoređivati s prethodnikom, dovoljno ga je usporediti s, primjerice, konkurentskim njemačkim modelima iz sličnih godina proizvodnje. Prije svega, u ovom automobilu je konačno eliminisana niska izdržljivost ovjesa. Alfa je također uvelike poboljšala unutarnje obloge. Nešto lošije se ocjenjuju benzinci – posebno verzija 2.2 (motor iz Opela), koja se dosta često kvari. Motori 1.9 i 3.2 su puno bolji, ali prvi je preslab za ovaj prilično težak model, a drugi veliki potrošač goriva i rijedak. Ako je 159 s dizel motorom – vrijedi preporučiti 1.9 JTD, jedan od najboljih dizelskih motora posljednjih godina. Verzija s osam ventila ima 120 KS, a 16V verzija ima 30 KS više. Slabija verzija se smatra manje problematičnom, no poznato je da u polovnom automobilu puno ovisi o korisniku, kilometraži i poštivanju servisa. Pet-cilindarski 2.4 dizel (200 ili 210 KS) radi dobro, iako su u njegovom slučaju troškovi goriva i održavanja veći nego u četverocilindarskim verzijama.
3. Fiat Panda II (2003-12)
Panda druge generacije, dokazuje da je uz relativno mala ulaganja moguće ponuditi prilično izdržljiv gradski automobil. Da, dotrajala Panda s početka proizvodnje možda već troši živce vlasniku, ali dobro očuvani primjerak s kraja proizvodnje s potvrđenom kilometražom ipak je dobra investicija. Pogotovo ako se odlučite za neki od benzinskih motora – osnovni 1.1 no bolje će raditi nešto jači 1.2 motor. U Pandi II ćete upoznati motor od 100 KS 1.4 16V, ali je bio rezervisan za rijetko kupljenu verziju od 100 KS (ima povremene probleme s prevelikom potrošnjom motornog ulja). Diesel 1.3 JTD također nije loš, ali općenito je veći rizik. Također postoji velika šansa da je vraćena kilometraža, a dizel kilometraža i servisna knjiga su od ogromne važnosti za buduće troškove.
4. Alfa Romeo MiTo (od 2008. god.)
Možda nije najpraktičniji model u Alfinoj ponudi, jer ima samo jednu karoserijsku verziju s troja vrata i mali prtljažnik od 270 litara, no u njegovom slučaju imamo posla s konstrukcijski jednostavnim modelom. Talijani su svoj MiTo (nazvan po gradovima Milano i Torino) bazirali na Fiat Puntu! Od ovog popularnog modela potječu šasija i ovjes kao i mehanika. Kao i kod Punta, najmanje rizičan izbor su motori 1.4 8 i 16V. Motor 1.4 Multiair (105 ili 170 KS u verziji s kompresorom) također je prilično dobar, jer ima elektrohidraulički upravljane usisne ventile. Međutim, treba imati na umu da ako ne koristite posebno motorno ulje, možete oštetiti modul Multiair sistema. Od dizelaša je bolje izabrati noviji 1.6 JTDM motor, nažalost, ponuda nije velika. Definitivno je lakše nabaviti manji 1.3 JTDm dizel. Morate biti oprezni s TCT mjenjačima s dvostrukim kvačilom, nažalost ni ručni mjenjači nisu savršeni. Velika prednost malog modela Alfa Romeo je pristup (obično) jeftinim rezervnim dijelovima, koji dobrim dijelom odgovaraju ostalim modelima talijanskog koncerna (naravno, većini Punta). MiTo je još jedna Alfa koja ne samo da dobro izgleda, već i može … razbiti stereotipe.
5. Fiat Bravo II (2007-14)
Ovaj je model, kao i ranije predstavljena Alfa 159, trebao izbrisati ne baš laskavu uspomenu na svog prethodnika tj. model Stilo (koji je kao novi imao vrlo visoku cijenu, a nakon mnogo godina pokazao se prilično problematičnim). I zapravo, je uspjelo, jer kompaktni Fiat koji se odnosi na stariji model (prvi Bravo / Brava proizvodio se od 1995.-2001.) je uspješna generacija. Naravno, kupci ga nisu rado kupovali, no danas se može kupiti po prilično atraktivnoj cijeni. Velika prednost Brava nije samo relativno jednostavna struktura, već i dobro poznata mehanika, koja uvelike potiče od Stila, ali je već profinjena i manje glomazna. Motori rade dobro, od benzinca (1.4, ali pripazite na neke opremljene Multiair sistemom), do dizelaša (1.6, 1.9 pa čak i najnovijeg 2.0). Fiat je u sklopu servisne akcije otklonio manje probleme s ovjesom automobila od početka proizvodnje. Pri korištenju Brava bit ćete izloženi kvarovima na električnom sistemu (radio, pokvari se ksenonski sistem, niveliranja itd.), ali je njihov intenzitet puno manji nego kod Fiat Stila starije generacije. Kao i kod većine modela u kojima je korišten, i kod Brava postoje problemi s ručnim mjenjačem M32 (proizvod General Motorsa). Općenito, međutim, Bravo II je još jedan vrlo uspješan talijanski model iz posljednjih godina.