Takmičenje na 24 sata Daytona donosi velike izazove. Evo kako se Porsche Penske Motorsport priprema

  • Zamagljeni kompromisi u podešavanju Porschea 963 za Daytona
  • Visok udio vožnje punim gasom na ovalnoj stazi i veoma spore sekcije na unutrašnjem dijelu staze
  • 61 trkaći automobil u četiri klase na stazi dužine 5,73 kilometra
  • Vozači su postigli “gentlemanski dogovor” o ponašanju u brzim bankiranim krivinama
  • Porsche Penske Motorsport se sprema za prvi trkaći vikend u sezoni 2025. godine.

Sljedeći vikend (25. i 26. januar) 24 sata Daytona označavaju početak IMSA WeatherTech SportsCar Championship serije. Fabrički tim ulazi u trku u američkoj saveznoj državi Floridi kao aktuelni šampion i prošlogodišnji pobjednik, sa dva Porschea 963, snage 520 kW (707 KS). Hibridni prototipovi iz Weissacha morat će da pokažu svoje sposobnosti kao svestrani i pouzdani trkački automobili na stazi Daytona International Speedway.

Porsche Penske Motorsport se sprema za prvi trkaći vikend u sezoni 2025. godine. Sljedeći vikend (25. i 26. januar) 24 sata Daytona označavaju početak IMSA WeatherTech SportsCar Championship serije. Fabrički tim ulazi u trku u američkoj saveznoj državi Floridi kao aktuelni šampion i prošlogodišnji pobjednik, sa dva Porschea 963, snage 520 kW (707 KS). Hibridni prototipovi iz Weissacha morat će da pokažu svoje sposobnosti kao svestrani i pouzdani trkački automobili na stazi Daytona International Speedway.

Daytona International Speedway je poznat kao „Svjetski centar trkanja”. Na tradicionalnom otvaranju sezone sjevernoameričke IMSA serije, prototipovi i GT vozila koriste samo oko 80 posto NASCAR-ovog ovala dugačkog 2,5 milje (četiri kilometra). S obzirom na to da vožnja punim gasom čini više od 80 posto staze, na njenim dijelovima vozila postižu maksimalne brzine veće od 320 km/h. Nakon startno-ciljne linije, vozila skreću lijevo u uski sektor unutar unutrašnjeg dijela staze – i tada na trenutak ulaze u potpuno drugačiji svijet. Tu više nije ključna maksimalna brzina, nego optimalna kočiona snaga, downforce (pritisak na vozilo) i savršena trakcija. Ovaj izazov svake godine predstavlja veliku prepreku čak i iskusnim inženjerima Porsche Penske Motorsport tima. Naime, potrebno je precizno uskladiti Porsche 963 za dva potpuno različita dijela staze.

„Daytona zahtijeva poseban kompromis u podešavanju vozila, koji na mnogim drugim stazama ne bi dao rezultate“, objašnjava Brandon Fry, glavni trkaći inženjer Porsche tima u IMSA WeatherTech SportsCar Championship seriji. „Na ovalnim dijelovima vozimo brže nego bilo gdje tokom cijele IMSA sezone. Međutim, u unutrašnjem dijelu staze, krivine su toliko uske kao na gradskim stazama.“ Porsche 963, snage 520 kW (707 KS), treba da bude najbolji u svim segmentima staze duge 5,73 kilometra. Bitno je naći pravi balans u podešavanjima vozila, koji će omogućiti maksimalnu brzinu, stabilnost pri kočenju, dobru trakciju i optimalnu potrošnju guma. „Ovo zahtijeva veliki trud u pripremama i ne počinje tek tokom testiranja“, objašnjava Fry.

Za postizanje velike brzine potrebno je smanjiti aerodinamički otpor, imati malu udaljenost od tla i stabilnu aerodinamičku platformu. Međutim, Daytona International Speedway postavlja jasna ograničenja u sva tri ova aspekta. Za kočenje i prolazak kroz dvije 180-stepene krivine, poznate kao „Horseshoe“, kao i brzi „Kink“ u unutrašnjem dijelu staze, potrebna je maksimalna potisna sila.Ovo je u suprotnosti s ciljem postizanja minimalnog otpora zraka. Za optimalnu snagu kočenja i maksimalnu trakciju u uskim krivinama, Porsche 963 trebao bi koristiti mekše podešavanje amortizera – no, to donosi negativne efekte u usponima strmih krivina, koje su visoke do 31 stepen.

„Iako bismo voljeli voziti maksimalnom brzinom na ovalnim dijelovima staze, najvažnija stvar je jedno: Tvoje vozilo mora biti stabilno na kočnicama i imati izuzetnu trakciju u unutrašnjem dijelu staze. Tamo se prave vremena, a ne kad ideš ravno“, objašnjava aktuelni IMSA šampion i prošlogodišnji pobjednik Daytone, Felipe Nasr. Brazilski vozač Porsche tima dodaje: „Pored toga, auto koji je dobro podešen za sporije dijelove staze pomaže i u očuvanju guma, jer se manje klizaš.“ Istovremeno, glavni inženjer tima, Brandon Fry, upozorava:„Ciljna linija je na dijelu staze s najvećim brzinama. Jasno je:Na kraju trke ne smije se desiti da te drugo vozilo jednostavno obiđe s većom maksimalnom brzinom. Nikako!“

Komplikovana računica: Koja guma je brža u kojem trenutku?

Daytona je poznata po značajnim oscilacijama u temperaturama staze. Start je zakazan za 13:40, a u Floridi, koja je poznata kao „Sunshine State“, često pod jakim sunčevim zračenjem. Asfalt se brzo zagrijava na temperature veće od 40 stepeni Celzijusa. Na kraju trke, u isto vreme sljedećeg dana, temperature su obično u sličnom rasponu, ali su uslovi drugačiji: nakon nekoliko sati trke, idealna linija nudi mnogo bolju prionljivost zbog gume koja je utisnuta u asfalt, dok van linije ima mnogo prašine, sitnih delova i većih čestica gume. A između toga? Nakon zalaska sunca u subotu uveče, oko 18:00, temperature asfalta opadaju, delom zbog svežeg vetra sa Atlantske obale, a zatim brzo padaju tokom noći do ranog jutra.

„Kada temperature padnu ispod 15 stepeni Celzijusa i nastave da opadaju, dolazi trenutak kada mekša guma postaje performansniji izbor“, objašnjava Fry. Porsche-ov partner Michelin snabdijeva timove iz najviše klase GTP jedinstvenim gumama. Francuzi nude dvije opcije: srednju smjesu za toplije uslove i njezinu soft varijantu za hladnije periode. Organizatori IMSA-e objavljuju vremenski okvir u kojem se može koristiti mekša smjesa. U tom periodu ova guma može biti korištena – ali nije obavezno.

„Koliko god mekša guma bila primamljiva na nižim temperaturama, ona je mnogo osjetljivija od tvrđe gume. Kod mekših guma cilj nije samo izvući najbolju performansu, već i izdržati ih kroz cijeli stint“, kaže Fry. Detaljne analize i simulacije pomažu u donošenju ključnih odluka. Mekša guma pruža veliku prednost u prvim krugovima nakon izlaska iz boksa. Brže se zagrijava i tako daje bolju prionljivost od početka. Međutim, ova smjesa se brže troši kako stint odmiče, pa vrijeme krugova raste. Koja je, dakle, bolja opcija? To zavisi i od iskustva vozača i situacije u trci.

24-satna „Rushhour“ u Daytoni: Vozači su postigli dogovore
U Daytoni će 2025. godine ukupno startati 61 trkaći automobil u četiri klase. Porsche 963 boriće se u najbržoj kategoriji GTP protiv drugih hibridnih prototipova za još jednu ukupnu pobjedu. Četiri Porsche 911 GT3 R učestvuju u konkurenciji u dvije GT klase. S obzirom na performanse, između njih je LMP2 klasa, u kojoj će ove godine nastupiti i portugalski Porsche-Formula E vozač António Félix da Costa. 24-satna trka je neprekidni susret vozila koja se kreću različitim brzinama.

„Iskustvo čini veliku razliku u takvim situacijama“, objašnjava Felipe Nasr, koji dijeli Porsche 963 sa startnim brojem 7 sa Nickom Tandijem iz Velike Britanije i aktuelnim WEC svjetskim šampionom Laurensom Vanthoorom iz Belgije. „Ko je često vozio u Daytoni, tačno zna na kojim mjestima i u kojim situacijama je bolje povući se. Nije uvijek samo pun gas“, kaže Nasr, konkretno se osvrćući na teške susrete s drugim vozilima na brzom ovalnom dijelu staze. „Tamo je često vrlo hektično, iako spolja to ne izgleda tako. U saobraćaju prilikom preticanja donose se brze odluke – gotovo svake sekunde. Sa više od 60 automobila na stazi, stalno se nešto dešava.“

Takozvani „spotteri“ pomažu vozačima da sigurno navigiraju kroz saobraćaj prilikom preticanja: „Inside, inside, still there … clear!“ Ovakve informacije posmatrača sa krova glavne tribine vozačima mnogo pomažu da sigurno vode trkaće automobile kroz 24-satnu trku. U bankingu, odnosno strmim krivinama ovala, postoji pravilo prema kojem je „sporiji niže“: sporiji koristi unutrašnju liniju na nižem dijelu staze, dok brži bira spoljašnju putanju za preticanje. „To nije zvanično pravilo, ali više je to neka vrsta gentleman-dogovora među vozačima“, kaže Nasr, koji će zajedno sa svojim kolegama biti podsjećeni na ovaj kodeks tokom vozačkog sastanka prije trke.