Metalni zvuk motora, zveket ili lupanje, znak je da odmah trebate u servis.

0
79239

Uzrok je o početnom istrošenju (nepravilnosti) lančanog prijenosa, odnosno hidrauličkih podizača ventila ili poremećenom zazoru ventila, koje izaziva udare na lančanike ili bregasta vratila te se manja ili veća istrošenja i nepravilnosti pretvaraju u skupe havarije

Osnovno je pravilo da na svaki neobičan zvuk iz motora treba reagirati – odlaskom u servis, odmah!.Bez iznimke. Kod savremenih, visokoopterećenih motora. Ako se javlja metalni zveket, a motor ima lanac za pogon bregastih vratila (a ne zupčasti remen), riječ je o istrošenju i istezanju lanca, a u manjoj mjeri i lančanika, ali greška može biti i u napinjaču i vodilicama.

Naime, po osnovnom pravilu mehanike, jedan dio u kontaktu ima manju tvrdoću (najvažniju za otpornost trošenju) i primarno se troši, a drugi sekundarno. U kontaktu lanca i lančanika dominantno se troši lanac, ali u kontaktu lanca i napinjača, koji se najčešće radi od teflona i ima opružni mehanizam, troši se klizna, teflonska ploha napinjača.

Uzrok je najčešće u predugom intervalu izmjene ulja, nekvalitetnom motornom ulju ili vožnji s njegovim manjkom, a ponekad i u lošim materijalima, podložnim trošenju i deformacijama, posebice ako se prethodno bili ugrađeni jeftini zamjenski dijelovi. Dakle, na prvi čujniji metalni zveket, treba bez odgađanja otvoriti motor i utvrditi uzrok.

Premda je pravilo da se tada mijenja sve (lančanici, lanci, napinjač i vodilice), najskuplji dijelovi – lančanici na radilici i bregastim vratilima, ako se problem rješava u začetku (čim se javi zveket), često je dovoljno izmijeniti lanac, vodilice i napinjač. Odgađanje ovog popravka povećava rizik oštećenja bregastih vratila i razvodnog mehanizma.

Prilikom izmjene lanca u pravilu treba izmijeniti cijeli set, s lančanicima, lancem, vodilicom (klizačem), napinjačem i brtvilima. Na slici je izvedba s jednim lančanikom bregastog vratila, što je slučaj kod SOHC motora (rijetkih) ili DOHC, kod kojih bregasto vratilo na kojem je lančanik pokreče drugo bregasto vratilo zupčanicima

No, to je češće u slučaju kad se javlja metalo lupanje, neovisno je li riječ o gubitku zazora ventila, kod mehanički podesivih podizača ventila, ili hidrauličkih podizača. Naime, odgađanje popravka izaziva povećanje dinamičkog opterećenja bregastih vratila i podizača, a može izazvati i pregaranje ventila.

Hidraulički podizač ventila (skraćeno hidropodizači) su sklopovi između kontaktnog profila bregastog vratila, odnosno klackalice/poluklackalice (kod razvodnog mehanizma takve izvedbe), i stabla ventila. Ispunjen je ulje i djeluje hidrodinamičkim efektom, omogućujući da razvodni mehanizam stalno radi bez zazora, dakle bez udara, što smanjuje trošenje i buku u tarnom kontaktu.

Naime, kod čistog mehaničkog sistema mora se ostaviti zazor (oko 0,20 mm), kako bi se kompenziralo toplinsko izduženje ventila, koji se više zagrijava (pogotovo ispušni) od ostatka glave motora, jer mu je glava izravno u komori za izgaranje.

Kad ne bi bilo zazora, u ekstremnim bi slučajevima došlo do pojačanog trošenja, odnosno krivljenja stabla ventila i bregastog vratila, jer bi brijeg bregastog vratila želio gurnuti ventil, a on ne bi mogao ići dalje od graničnog položaja. Zbog trošenja bregastog vratila i čašice zazor se s vremenom povećava te ga treba podešavati nakon 20.000 ili 30.000 km (na hladno).

Zazor se povećava, jer tokom vremena, zbog toplinsko-mehaničkog trošenja ventila i sjedišta ventila, ventil dublje ulazi u glavu. Tada zazor pada na nulu, i daljnjim trošenjem ventil se ne može potpuno zatvoriti, jer stablo ventila udara u krajnji položaj, a da se ventil potpuno ne zatvori. Tada se smanjuju performanse i povećava potrošnja, a ventili mogu izgorjeti.

Zazor se može podešavati nekoliko puta, a kad se istroše sve mehaničke rezerve, potrebna ne reparacija, s izmjenom sjedišta ventila te doradom ili izmjenom ventila (onih koji su problematični, ne svih).

Većina novih motora ima izvedbu s hidropodizačima, kod kojih je između kontaktnog profila bregastog vratila i stabla ventila ugrađen hidraulički mehanizam, s dvije komore razdvojene kuglastim ventilom s oprugom. Gornja je komora pod tlakom ulja iz motora te se time osigurava stalni kontakt čašice ventila i profila. Dakle, motor radi stalno bez zazora.

Kad naiđe brijeg (okretanjem bregastog vratila), on pritisne čašicu, koja pritiskom ulja gurne unutarnji dio podizača, spojenog sa stablom ventila i time gurne ventil. Ako sila naglo poraste, proporcionalno se poveća pritisak ulja u podizaču te on djelujući na kuglicu svlada oprugu koja drži kuglicu.

Hidraulički podizači ventila koriste u različitim izvedbama razvodnog mehanizma motora, s klackalicama (gore lijevo), poluklackalicama (dolje lijevo), podiznim motkama, kod OHV koncepcije (gore desno) ili direktnim djelovanjem bregastog vratila na čašaste hidropodizače ventila (dolje desno)

Tada ona otvori ventil između gornje i donje komore te se približe gornji i donji dijelovi podizača, odnosno smanji se njegova visina. Time se sprječava preopterećenje, odnosno oštećenje razvodnog mehanizma.

Prednost hidropodizača je što motor stalno radi bez zazora te se smanjuje dinamičko opterećenje razvodnog mehanizma (koje ipak nije veliko) te nije potrebno podešavati zazor ventila. Mana je što razvodni mehanizam time postaje kompliciraniji i osjetljiviji te pada njegova pouzdanost, pogotovo ako se redovito ne mijenja ulje, odnosno ako se vozi s manjkom ulja.

Kad hidropodizač otkaže, motor počne klopotati, a oštećenje hidropodizača može oštetiti bregasto vratilo i ventile.

Dakle, bez odgode otiđite kod mehaničara, a ako vam kaže da možete nastaviti voziti, promijenite mehaničara, odnosno servis. Naime, problem neće nestati, nego će se samo povećati, a razmjerno prihvatljivi popravak, postat će papreno skup.