Nakon naporne ili duge vožnje, dobro je pričekati neko vrijeme prije isključivanja motora, posebno s turbopunjačima.

Gdje je razumna granica hlađenja?






Trenutno velik dio ponuđenih modela automobila ima samo motore s turbopunjačem (benzin i dizel). Da bi uživali u njihovoj trajnosti, potrebni su odgovarajući radni uslovi, uključujući ‘vješto’ gašenje motora. Pogotovo nakon dinamične vožnje.

Zašto hladiti motor?






Iako nakon kratkih udaljenostima od nekoliko kilometara i uz malo opterećenje, ne treba brinuti o stanju motora i njegovoj opremi prilikom gašenja, ali nakon duge vožnje autocestom ili sportske vožnje (npr. na stazi), tokom kojih je iskorišten puni potencijal motora, morate se sjetiti principa, da pustite da se motor malo ohladi prije isključivanja (gašenja). To se prije svega odnosi na motore s turbopunjačem, koji zahvaljujući kompresoru, pružaju bolju fleksibilnost i dinamiku tokom vožnje.
Turbopunjači ili superpunjači (superpunjači – vijčani kompresori) su veoma opterećeni uređaji. Pokretan izduvim gasovima motora, rotor turbopunjača unutar kućišta okreće se brzinom i do 200.000 o/min, na temperaturi od nekoliko stotina °C. Pravilno hlađenje i podmazivanje, ključni su za sprečavanje oštećenja turbopunjača, za šta je odgovorno motorno ulje. Slićno je i za kompresor, kod kojeg remen pokreće vijke.
Isključivanjem vrućih izduvnih gasova, odmah nakon zaustavljanja automobila prekida se dovod maziva u turbinu koja još uvijek radi u praznom hodu (za klizne i potisne ležajeve), usljed čega joj se temperatura brzo povećava, što uzrokuje sagorevanje ulja, začepljenje čađi u uljnim kanalima i začepljenje ležajeva.

Kako ohladiti motor?






Zato, nakon duže vožnje velikom brzinom ili sportske vožnje, pričekajte barem 90 sekundi, držeći motor u praznom hodu, da bi se turbinsko kolo usporilo, a radna temepratura ulja smanjila na temperaturu motora prije gašenja. Nakon vožnje na kraćim udaljenostima, npr. u dinamičnim gradskim područjima, treba približno 30 sekundi da se turbopunjač ohladi.
Ako putujete autocestom i idete do benzinske pumpe ili parkirališta, vrijedi usporiti oko 1-2 kilometra ranije. Tako da motor radi pri maloj brzini, pod malim opterećenjem, ali ulje je u cirkulaciji. Nakon vožnje i zaustavljanja automobila, više nije potrebno dugo hlađenje motora. Naš prijedlog je parkirati, otkopčati sigurnosne pojaseve, uzeti sve što vam treba i tek tada ugasiti motor, neposredno prije napuštanja automobila. Obično je dovoljno onoliko, koliko je potrebno da se motor ohladi.
Situacija je drugačija s vožnjom na trkaćim stazama, što potiču moderni, snažni automobili. Ako ste ‘odradili’ nekoliko vrlo brzih krugova, ohladite stražnji dio automobila, pod pretpostavkom da to uslovi dopuštaju. Tada je nakon napuštanja staze dovoljna minuta ili dvije da se motor ohladi. Ako ne možete učiniti, tzv rashladni krug, nakon napuštanja staze i zaustavljanja automobila, pustite motor da radi najmanje 2 minute.
Neopreznost sa radom motora, posebno onih opremljenih turbopunjačem, povećava rizik od skupih kvarova, u perspektivi od desetaka hiljada preveženih kilometara. Pod pretpostavkom da bi vijek trajanja turbopunjača, u optimalnim uslovima trebao biti oko 300 hiljada km. Pažljivim postupanjem, radni vijek motora (turbopunjača ili kompresora) se može produžiti za oko 100 hilada kilometara.
Potrebno je napomenuti da u nekim, posebno sportskim automobilima, postoji mogućnost hlađenja turbine (vijaka kompresora) sistemom podmazivanja, čak i nakon isključivanja motora.