Većina automobila je opremljena tahometrom. Dobro je znati šta znači crveno polje na tahometru. Trajnost motora može ovisiti o tome!
Svaki cilindrični motor s unutrašnjim sagorijevanjem ima nekoliko brzina. Uključujući broj okretaja u praznom hodu, maksimalni okretni moment okretaja u minuti, maksimalni broj okretaja snage, najveći dopušteni broj okretaja u minuti i broj okretaja u minuti prekida paljenja.
Motor je najefikasniji između maksimalnog okretnog momenta i najveće snage okretaja u minuti. Zato, što je ovaj raspon širi, to bolje, jer garantuje visoku fleksibilnost. Da biste dobili punu dinamiku, morate koristiti najviše moguće okretaje. S jedne strane, to vam omogućuje korištenje snage motora, a sa druge – prijenosnih omjera (što je niži stepen prijenosa pri određenoj brzini, to će biti bolji odziv na gas i ubrzanje).
Prije ili kasnije, međutim, svaki motor dođe do granice svoje mogućnosti ubrzanja – najbrže je to kod dizelaša, a najnovije – kod atmosferskih benzinaca sa sistemom promjenjivog otvaranja ventila. Od određenog broja okretaja dalje okretanje motora nema smisla – razvijena snaga se smanjuje, a elementi su podvrgnuti velikom opterećenju. Iz tog razloga, poznavajući karakteristike pojedinog motora, njihovi kreatori označavaju crvene okvire na tahometrima.
Neko će možda reći – šta će mi crveno polje, ako postoji prekid paljenja, koji će spriječiti razvoj prevelikih okretaja? Potreban je iz razloga da se motor može dovesti do previsokih okretaja prelaskom u niži stepen prijenosa. U ekstremnoj situaciji završava ne samo tzv prevrtanja motora, ali i sudara ventila s klipovima. Do prekoračenja broja okretaja motora može doći i pri spuštanju niz vrlo strmu nizbrdicu i kočenju samo motorom. Nagib može biti toliko velik da otpor motora neće biti dovoljan da se odupre ubrzanju. Pored toga što sam maknuo nogu s papučice gasa i time prekinuo dovod goriva u auto i dalje će se vrtjeti gore-dolje.
Samo približavanje crvenoj zoni na tahometru nije smrtonosno, ali povećava potrošnju goriva i dugoročno može biti štetno za motor. Redovitim korištenjem visokih okretaja povećava se potrošnja ulja, kao i stopa trošenja klipnih prstenova.
U automobilima sa snažnim motorima, crveno polje može imati promjenjivu dužinu – pomiče se prema gore kako se motor zagrijava. Ovo je upozorenje vozaču da ne pretjeruje s hladnim motorom. Također je dobro zapamtiti da ne koriste sve robne marke crveni okvir. Dešava se da su nedopušteni okretaji motora označeni debljim crtama.
Ključne informacije o parametrima motora – uključujući maksimalni okretni moment RPM, maksimalnu snagu RPM i najveći dopušteni broj okretaja u minuti, mogu se pronaći u priručniku za upotrebu vozila. U interesu je vozača da zna ove informacije.