Voziš dizelaša? Pazite da odlazak u inostranstvo ne završi visokom kaznom za ulazak u Berlin, Pariz, Kopenhagen…

Prilikom putovanja autom u inostranstvo ne samo da moramo sa sobom imati potvrdu o registraciji i osiguranje, već i provjeriti prolazi li cesta kroz zone zabranjene za dizelske motore, odnosno popularne dizelaše, te da li zahtijeva ekološke značke i vinjete koje odobravaju korištenje nacionalnih cesta i autocesta.






Sve više zemalja uvodi regionalne zabrane prometa za automobile koji ispuštaju čestice i dušikove okside. Cilj je razumljiv – uostalom, više od pola miliona ljudi godišnje umire u Evropi zbog zagađenja zraka, a motori, osobito dizelski motori, ispuštaju tvari sadržane u česticama PM 2,5, prodirući u krv i pluća, vrlo opasne po zdravlje.

Gradovi u zapadnoj Europi pokušavaju smanjiti zagađenje zraka uvođenjem zona za dizelske motore. Postoji opasnost od visokih kazni za vožnju automobila s takvim motorom u zonu. To se, između ostalog, odnosi na Berlin i Pariz, odnosno gradovi u koje putuju mnogi.

Propisi uvedeni u određenim regijama poznati su lokalnom stanovništvu, ali ne uvijek posjetiteljima. U međuvremenu, kazna za vožnju dizelskog automobila u zabranjenu zonu može značajno smanjiti naš proračun za godišnji odmor, a zabrana ulaska, osujetiti planove putovanja. Tim više što se zabrana ulaska u gradove ne odnosi samo na najstarije dizele.

Zabrana ulaska za neekološke automobile, posebno starije dizele, primjenjuje se, između ostalog, u Stuttgartu, Hamburgu, Berlinu, Bonnu, Magdeburgu … ukupno čak 55 ekoloških zona. Značke koje dokazuju da automobil može ući u ekološke zone također moraju biti na vjetrobranskom staklu prije ulaska u gradove u Danskoj, Belgiji, Francuskoj i Austriji. Osim toga, propisi se često mijenjaju, jer su zone proširene, pa je bolje prije izlaska sa autoceste pažljivo provjeriti gdje možete ući automobilom.






Vozači privatnih automobila mogu besplatno preuzeti stalno ažuriranu aplikaciju, zahvaljujući kojoj mogu provjeriti u kojim gradovima i na kojim cestama postoje ekološke zone te koje vinjete moramo imati da bismo tamo otišli.

– Istodobno je potrebno shvatiti da ne postoji jedinstven evropski sistem, a u pojedinim državama propisi različito tretiraju vozače. U Njemačkoj je jedna značka dodijeljena automobilu dovoljna za putovanje, u Belgiji različite značke vrijede u različitim gradovima, slično ih morate provjeriti u Danskoj, a u Velikoj Britaniji možemo pronaći zone koje vrijede samo u određeno vrijeme ujutro i navečer. Konačno, u Madridu možete očekivati ​​tri zone – od stroge zone, dostupne samo električnim automobilima, do zone koja ovisi o vremenu, temperaturi, koja se redovito objavljuje.

Naravno, morate razlikovati dizele – za koje je zabranjen ulaz u odabrane zone (npr. Gradska središta). S razredom emisije, se određuju pristup određenog automobila cestama, ulicama ili četvrtima.

– Kazna za ulazak automobilom bez ekološkog označavanja može koštati 80 eura plus 25 eura administrativne takse u Njemačkoj, u Belgiji čak oko 500 eura, a u Danskoj se ulazak u Kopenhagen može procijeniti čak na 2700 eura, s tim da se automobil zadržava do plaćanja kazni.

Nepoznavanje zakona od strane vozača može vrlo učinkovito pokvariti njegov odmor i isprazniti mu novčanik. Tim više što postoji mnogo mogućnosti za „provlačenje“ – od rutinskog pregleda do zaustavljanja zbog prekršaja na cestama.

Kako izbjeći nevolje?

Prije polaska najbolje je pažljivo isplanirati rutu i provjeriti u koje ćete zone ući i koje vinjete će biti potrebne za vaš automobil. Evropska aplikacija green-zones.eu zahtijeva rutu, klasu našeg automobila i značke koje već imamo, a zatim prikazuje zone u koje možemo ući i koje moramo izbjegavati.

Osim toga, moramo kupiti odgovarajuće naljepnice. Morate se sjetiti toga neko vrijeme unaprijed do datuma polaska, jer naljepnica nije dostupna odmah, već nakon nekoliko dana. Također ih možete pokušati kupiti u inostranstvu, kod trgovaca automobilima, tehničkim pregledima, na specijaliziranim mjestima – ali morate znati gdje ih pronaći.

I još nešto. Zapamtite da je bolje ne putovati starijim automobilima: u Njemačkoj je trenutno najniži dopušteni standard emisije – iako ne svugdje – Euro 4 za dizel, već se uvodi zabrana ulaska za automobile ispod eura 5. To će biti slučaj u Berlinu, gdje će desetak ulica biti podložno drugom ograničenju – smanjenju dopuštene brzine na 30 km / h.

Vlasti zapadnoeuropskih zemalja i gradova bore se protiv zagađenja zraka uklanjanjem starijih dizelskih automobila iz prometa – uvodeći zabrane, kazne ili subvencije za kupovinu novih automobila prilikom ukidanja prodaje starijih. Vlasnici tih automobila zato moraju ispuniti pretpostavke politike – i izvesti svoje automobile u Bosnu i Hercegovini, koja je prema Evropskom izvješću o zaštiti okoliša najgora evropska država po kriteriju smrtnosti izazvane onečišćenjem okoliša