Kako voziti zimi?
Savjetuje Jan Kopecký, svjetski šampion WRC2 (2018.) i Škodin testni vozač
Po kiši ili snijegu, vožnja u zimskim uslovima zahtijeva veliku pažnju. Pri temperaturama oko 0°C, uslovi na cesti se mogu veoma brzo mijenjati, a to vozači trebaju moći prepoznati i držati automobil pod kontrolom.
Reli vozači su navikli da voze u otežanim uslovima, na mokrom kolovozu, po snijegu i ledu, blatu, makadamu… čaki i vozači na javnim cestama se mogu susresti sa otežanim uslovima, posebno tokom jeseni i zime – savjeti se odnose na sve vozače.
Najvažniji savjet, kojeg se trebaju držati svi vozači u svako doba: nemojte dozvoliti da vas ometu uslovi, uvijek držite rastojanje od ostalih učesnika u saobraćaju i održavajte odgovarajuću brzinu. Vozači, prije polaska na put trebaju provjeriti vremensku prognozu. Krenuti na put ranije, može umanjiti stres, čak i kada se radi o kratkim vožnjama. Prije polaska, automobil treba očistiti od snijega i leda. To, također, uključuje skidanje snijega sa krova automobila, jer to može ugrosziti ostale učesnike u saobraćaju. Samo vozači koji imaju dobru vidljivost mogu dobro reagovati. Stil vožnje treba prilagoditi uslovim, a i automobil treba pripremiti za zimske uslove, pa su zimske gume sa adekvatnim pritiskom u njima i sa dovoljno dubokim dezenom neizostavne. Treba provjeriti i rashladnu tečnost (antifirz), a preporuka je izmjena svake dvoije godine.
Pri niskim temperaturama, tamne mrlje na cesti su gotovo uvijek znak za klizavu površinu, a ako cesta izgleda blistavo, obavezno smanjiti brzinu. Kada na kolovozu ima snijega, takva površina je klizava, a so može pretvoriti snijeg u talog, što dodatno povećava rizik. Kada je snijeg, zbog izuzetno niske tepmerature čvrst, postoji mogućnost da je ispod njega led, pa je u takvim situacijama potreban poseban oprez i povećano rastojanje od vozila ispred.
Ako vozač primijeti da je podloga klizava, treba biti miran i ne paničiti. U principu bi trebalo smanjiti brzinu, jer je put kočenja u takvim uslovima nerijetko 3-4 puta duži. Također, potrebno je izbjegavati nagle promjene pravca , jer vozilo može proklizati bočno, a vozač izgubiti kontrolu, što može rezultirati izlijetanjem sa ceste.
Kada vozite po klizavim cestama – vozite kao da imate svježa jaja u prtljažniku.
Kod automobila sa manuelnim mjenjačem, kada prokliže, ponekad pomaže pritisnuti kvačilo i omogućiti da točkovi prenose samo uzdužne sile. Ako automobil proklizava u krivini, ponekad je dovoljno usmjeriti automobil u pravcu proklizavanja, što može omogućiti vozaču da ponovo stekne kontrolu. Kada je kolovoz prekriven snijegom, u nekim uslovima mijenjanje trake može biti korisno, naravno, ako to ne ugrožava ostale učesnike u saobraćaju. U takvim slučajevima, pritisak na pedalu kvačila može biti korisan, jer se tako koristi inercija kretanja automobila. Naravno, prebacivanje mjenjača u brzinu niže, je često dobro rješenje.
U automobilu bi svaki vozač trebao imati strugač za led i četku za snijeg. U Škodinim automobilima postoji čitav niz „Simply Clever“ rješenja, pa su strugači za led dio standardne opreme, smješteni u vratima, ili u poklopcu rezervoara za gorivo.
U automobilu nije loše imati sprej protiv leda, jer će brže otopiti led ili nabijeni snijeg. Za vožnju po planinama, lanci su neophodni (često su i zakonski obavezni), a vozač bi trebao uvježbati njihovo postavljanje (ljeti). Također, uvijek je potrebno provjeriti stanje tekućine za pranje vjetrobranskog stakla, a kod starijih automobila provjeriti i stanje akumulatora, prije zime.
Savremeni automobili imaju nekoliko sistema, kao što su na primjer ESP (Electronic Stability Control) i Traction Control, koji nadziru proklizavanje točkova, te u tim slučajevima smanjuju obrtni moment. Takvi sistemi su uvijek korisni, ako su uključeni.
Zato zimi smanjite brzinu, prilagodite se uslovima, provjeravajte stanje automobila i ne isključujte sisteme koji brinu o vašoj sigurnosti.