Simbolizuje li doista logo BMW-a rotirajući propeler i da li je inspiracija za Citroenov amblem pronađena ispod broda? Objašnjavamo značenje i porijeklo logotipa ključnih automobilskih proizvođača. I razotkrivamo neke mitove.
- Otkrijte skrivena značenja logotipa BMW-a, Volva, Toyote, Audija, Škode i drugih
- Je li istina da Toyotin logo sadrži sva slova iz svog imena?
- Zašto svaki Audi ima četiri kruga? Da li su to četiri točka?
Svakodnevno vidimo logotipe automobila, znamo ih napamet. Nekada su toliko veliki da ih je teško profuliti – danas dostižu najveću veličinu u historiji.
Znače li nešto? Trebaju li samo izgledati lijepo i lako se pamtiti?
Svaki od 10 ovdje prikazanih logotipa ima dublje značenje. I to nije izmišljeno značenje. Neki od dobro poznatih logotipa, međutim, obavijeni su velom tajne. Nakon toliko desetljeća više se ne zna zašto tako izgledaju.
Dakle, pokušajmo dešifrovati značenja dobro poznatih logotipa. Danas ćete ih sigurno ponovno vidjeti.
1. BMW

Šahovnica ili propeler? Što zapravo predstavlja bijelo-plavi BMW logo? Dobro poznata grafika jasno pokazuje da okrugli BMW amblem simbolizuje propeler. Samo što je nastao 1929. godine, a bijelo-plavi logo korišten je osam godina ranije, odnosno 1917. godine.
Grafika iz 1929. bila je namijenjena reklamiranju avio motora za koje se BMW u to vrijeme specijalizovao, a motiv logotipa je jednostavno skrojio za tu specifičnu svrhu. Možda je to ipak šahovnica?
Ne postoji nedvosmislen odgovor, ali postoje tragovi. Prvo, bijelo-plava šahovnica krasi zastavu Bavarske, odakle dolazi BMW. Drugo, sama kompanija Bayerische Motoren Werke do 1917. poslovala je pod imenom Rapp Motorenwerke, a središnje mjesto njenog logotipa zauzimao je… šahovski konj
2. Volvo

Iako je prvi Volvo automobil debitovao 1927. godine, logotip proizvođača datira još iz starog Rima.
Krug sa strijelom je simbol Marsa, rimskog boga rata. S vremenom su hemičari počeli označavati i željezo koje je glavna sirovina za proizvodnju oružja. Volvo je koristio ovaj simbol ne samo kako bi ukazao na slavnu tradiciju švedske industrije čelika, već i kako bi naglasio sigurnost, kvalitetu i izdržljivost svojih automobila.
Međutim, logo je morao biti nekako pričvršćen za ostatak automobila. U tu svrhu korištena je kosa traka za trčanje. S napretkom tehnologije više nije bio potreban, ali Volvo je ovaj kosi naglasak učinio svojom vodećom dizajnerskom temom, koja se koristi i danas.
3. Citroen

André Citroën je 1900. u Poljskoj kupio patent za kose (helikoidne) zupčanike koji su se upotrebljavali u mlinovima. Citroen je otkrio da ovaj dizajn osigurava glatkiji i tiši rad i započeo serijsku proizvodnju metalnih ševrona.
Citroenovi zupčanici našli su svoj put posvuda – od kuhinjskih miješalica do Titanica. Kada je Andre Citroen odlučio proizvoditi automobile, odabrao je šablon za njihov logo. Vjerojatno zato što mu je donio sreću u poslu.
Ovaj simbol koristi Citroen do danas, iako je u godinama 1932-1935 automobil ovog proizvođača također bio ukrašen logom labuda – s labudom i ševronom u pozadini.
4. Toyota

Sadašnji Toyotin logo pojavio se 1989. godine. Kompanija je na njemu radila … pet godina.
Cijela stvar izgleda kao slovo T ili bikova glava. Znak koji se sastoji od tri ovala ima dublje značenje.
Dva unutarnja ovala simboliziraju srce – Toyotu i njezinog kupca. Oba se preklapaju, izražavajući međusobno povjerenje. Vanjski oval pak je globus, čime se želi naglasiti globalni domet japanskog proizvođača.
Ako bolje pogledate, Toyotin logo ima ispisana sva slova imena: T, O, Y i A. Je li to bio cilj kreatora logotipa? Vjerojatno, iako se o službenoj objavi šuti.
5. Škoda

Sa Škodom kao sa BMW-om. U slučaju češkog loga ništa se ne zna pouzdano.
Registrovan 1923. godine, amblem se službeno naziva “krilata strijela” i odnosi se na indijansko perje. Otkud perjanica u češkoj tvkompaniji?
Ne zna se točno, ali najvjerojatnije je ideja potekla od portreta Indijanca koji je oko 1919. visio u uredu uprave Škode. Pripremljene su dvije verzije logotipa: s tri i s pet pera. Izabran je prvi.
Krilata strijela najvjerojatnije je trebala simbolizirati napredak i stremljenje prema budućnosti.
6. Audi

Četiri točka, jer Audi ima toliko? O ne. To uopće nije slučaj.
Četiri kruga koji se preklapaju označavaju četiri firme koje su se 1932. spojile u koncern Auto Union. Jedan od njih bio je Audi.
Audi, specijalizovan za premium modele, tada je bio povezan s DKW-om (motocikli i jeftini automobili), Wandererom (srednja klasa) i Horchom (luksuzni automobili). U početku su riječi Auto Union (na slici) išle preko središta četiri kruga.
Sam Audi je imao potpuno drugačiji logo. U početku je to bio samo običan natpis. Godine 1922. kompanija je pokrenula natječaj za novi amblem, a 1923.-1939. koristila je polovicu zemaljske kugle okrunjenu moćnim. Kada se 1965. pojavio prvi poslijeratni Audi, u rešetku hladnjaka nije udarila jedna polukugla, već četiri kruga Auto Uniona.
7. Mercedes

Priča se da se prvi put poznata Mercedesova zvijezda nije pojavila na automobilu ili bilo čemu što je dobilo motor. Logo, danas poznat, trebao je debitovati na razglednici.
Legenda kaže da je upravo trokraka zvijezda Gottlieb Daimler (osnivač Daimlera, proizvođača koja je stvorila brend Mercedes) označio svoju kuću u Deutzu na komadu papira koji je poslao njegovoj obitelji, gdje je radio kao glavni konstruktor. u Gasmotorenfabrik Deutz.
Bilo kako bilo, Gottliebovi sinovi su već 1909. počeli koristiti trokraku zvijezdu kao amblem. Svaki njen krak simbolizirao je mjesto gdje su Daimlerovi motori korišteni: na zemlji (u automobilima), u vodi (u brodovima) i u zraku (u avionima, tj. avionima) . Postojala je čak i verzija s 4 kraka, ali se nije koristila u automobilima.
Kada se Daimler spojio s Benzom 1926., zvijezda je obogaćena s dva elementa prethodnog Benzovog logotipa: okruglim okvirom s lovorovim vijencima.
8. Peugeot

Čini se da je lav odličan logo za automobil. Ali Peugeot je iskoristio ovu temu kako bi naglasio prednosti svog… pića.
Znak je nastao još 1850. godine i predstavljao je lava koji hoda nakon hica (na slici). U to vrijeme Peugeot još nije proizvodio automobile, ali je nudio, između ostalog, pile. Zubi su im trebali biti oštri poput lavljih, a sama oštrica bila je fleksibilna poput njegovih leđa. Osim toga, cijela stvar bila je trčati brzinom lovačkog grabežljivca.
Od tada se Peugeotov logo promijenio 10 puta (zadnji put 2021.), što nije pretjerana učestalost za 171 godinu. Najnoviji amblem predstavlja sama glava mačke.
9. Hyundai

Na prvi pogled, ovo je H za Hyundai. Međutim, korejski logo ima skriveno značenje.
U ovom H mogu se vidjeti dvije figure kako se rukuju. To je simboličan prikaz kupca kojemu trgovac prodaje automobil. Sada vjerojatno nećete gledati na logo korejske tvrtke kao na obično slovo?
10. Renault

Šta znači ovaj romb ili dijamant? Nit. Odabrano je za izgled.
Renault je ovaj logo prvi put upotrijebio 1925. godine, jer je ovaj oblik bio u savršenom skladu s karakterističnim zašiljenim prednjim dijelom njegovih automobila. Osim toga, u početku su ga dobivali samo najskuplji Renaultovi modeli.
2021. godine debitirala je najnovija, peta verzija dijamanta. Sve do 1972. riječ Renault stajala je vodoravno preko dijamanta.
Neposredno prije romba, od 1923. do 1925., Renault je koristio kružni logo s rupom u sredini.



















