Crne kutije u automobilima, obavezne od jula 2022. Znamo više o tome šta će bilježiti

EDR uređaji ili narodski rečeno crne kutije prikupljat će puno detaljnih podataka i postat će obvezni na novim modelima od 6. jula 2022.

Kutije će pratiti




Moderni automobili toliko su prepuni elektronike da se sa sigurnošću mogu nazvati komjuterom na točkovima. Sistemi pomoći, vožnje i sigurnosti koriste niz senzora za praćenje svakog parametra vožnje. Šta se događa sa svim podacima koje prikupljaju? Već 2022. godine to će pitanje riješiti vlasti Evropske unije .

Od  2024. svi novi automobili morat će biti opremljeni brojnim uređajima. To uključuje zapisivače podataka događaja, tj . EDR. Evropska komisija upravo je predstavila nacrt zakona koja će definisati podatake koje prikupljaju crne kutije.

Prema prijedlogu EK, podaci s uređaja neće biti dostupni bežično, a pristup disku za njihovo preuzimanje bit će moguć tek nakon otključavanja vrata vozila . Time se vozači štite od curenja podataka u pogrešne ruke. Osnovni podaci koje EDR prikuplja bit će marka i model vozila, njegova varijanta i oprema. Šta je s detaljima?

Prema projektu, automobilske crne kutije trebaju zabilježiti:





  • brzina vozila između 0 i 250 km/h u 5 sekundi prije sudara,
  • stepen pritiskanja papučice gasa unutar 5 sekundi prije udara,
  • aktiviranje kočnice unutar 5 sekundi prije udara,
  • pokreti volana unutar 5 sekundi prije udara,
  • promjene u uzdužnoj i bočnoj brzini tokom sudara,
  • stanje sigurnosnih pojaseva (zakopčanih/nevezanih) unutar 1 sekunde prije sudara,
  • brzina motora,
  • aktiviranje ABS sistema,
  • ugao nagiba vozila,
  • rad sistema za stabilizaciju trake,
  • aktiviranje zračnog jastuka,
  • stanje položaja prednjih sjedala (odluka kompjuera da aktivira zračni jastuk),
  • status indikatora sistema za nadzor pritiska u gumama (TPMS) u drugom trenutku prije sudara
  • rad tempomata 5 sekundi prije udara,
  • status aktivnih sistema pomoći vozaču

Popis može postati duži




Podaci prikupljeni registratorima događaja koriste se za analizu toka nesreća kako bi se povećao nivo sigurnosti na cestama. Podaci se trebaju anonimizirati i prenijeti odabranim industrijskim institucijama . Ako mislite da je popis parametara koji će se spremati u EDR dugačak, morate znati da se još uvijek može promijeniti.

Evropska komisija pokrenula je javno savjetovanje o zakonu i već ima prve rezultate. Njemačko vijeće za sigurnost cestovnog prometa poziva EU da ide još dalje i prikupi tačne informacije o vremenu i mjestu incidenta . Kako navode iz organizacije, bez toga nije moguća detaljna analiza rizika od nesreća na evropskim cestama. Također će biti nemoguće vidjeti opasna područja na karti ili slabe točke u elektroničkim sistemima dizajniranim za sprječavanje sudara.

Šta je s privatnošću?




Među sistemima koji će dostavljati informacije crnoj kutiji automobila, nacrt novih propisa ne uključuje sistem detekcije umora vozača. Neki su se vozači bojali da bi to moglo predstavljati dalekosežno ometanje privatnosti. Zašto?

Istina je da većina ovakvih sistema prisutnih u automobilima za detekciju umora ili ometanja koristi analizu kretanja volana i vremena reakcije na podražaje, ali takvi sistemi nisu savršeni. Zato su neke marke, poput Volva ili Mazde , razvile sistem koji također uzima u obzir sliku s kamere usmjerene prema vozaču . Na taj se način može otkriti ako vozač zatvori oči duže od djelića sekunde potrebnog da trepne. To bi moglo dovesti do pohranjivanja slika vozača u crnu kutiju. Najvjerojatnije se to ipak neće dogoditi, jer prijedlog Evropske komisije ne predviđa prikupljanje takvih podataka.

Automobili godinama bilježe podatke o vožnji. Crne kutije su u SAD-u obvezne od 2004. U Europi do sada nije bilo takvih propisa, ali dobar električar je mogao puno pročitati iz pojedinih sistema. U slučaju nešto novijih automobila, opremljenih CAN memorijom, možete dobiti podatke o brzini vožnje, korištenju kočnica, radu ABS sistema i vezanju sigurnosnih pojaseva. Uskoro će na to doći nova serija podataka.

Novi propisi trebali bi stupiti na snagu 6. jula 2022. Tada će homologirani registri događaja postati obvezni u svim novim modelima automobila koji izlaze iz salona. Od 7. jula 2024. bit će obvezna oprema za sve nove automobile koji se prodaju u Evropskoj uniji.