Izmjena svjećica često se spominje kao banalan mali posao, najčešće se napravi uz servis izmjene ulja, no dobar će vam mehaničar uvijek preporučiti redovnu kontrolu i češću izmjenu ako je potrebno. Naime, svjećice su prvi glasnik lošeg rada ili neispravnosti motora. Isto tako, svjećice današnjih vozila, pogotovo kod malih turbomotora, uvelike djeluju na kvalitetu rada motora i važno ih je mijenjati po preporuci proizvođača ili češće zbog lošije kvalitete goriva ili rada motora vozila u težim uvjetima. Znat ćete da su svjećice dotrajale kada se poveća potrošnja vozila (obično za nekoliko decilitara), performanse će biti slabije, a motor će na leru raditi neravnomjerno.
Najgore što se može dogoditi kod izmjene svjećica jest oštećenje navoja glave motora. Naime, neopreznom montažom može se oštetiti navoj, a to znači da je zatim potrebno demontirati glavu motora, zamijeniti sve brtve i praktički “urediti” čitavu glavu motora kojoj treba i brušenje kako bi sve bilo učinjeno prema pravilima struke. U prijevodu: ne mijenjajte svjećice sami, riskirate previše, to je posao za profesionalce. Vrijedi i za “fuš” servisere, jer nakon oštećenja navoja mogu prešutjeti da je do njega došlo i problem će se pojaviti kod sljedeće izmjene svjećica.

Kod modernih motora svjećice su duboko ugrađene i često je za njih potreban dugački ključ, nerijetko i specijalnog dosjeda. Primjerice, pet godina stari Citroen C4 1.6 16V posao je za profesionalca, jer bez posebnog 16-kutnog ključa posao nećete moći obaviti. Stoga, najbolje je posjetiti neki renomirani servis i prepustiti izmjenu profesionalcima.
Nakon demontaže svjećica profesionalac će uočiti ono na što vi zasigurno ne biste obratili pažnju. Naime, prema boji svjećice točno je moguće odrediti radi li motor dobro i koji je uzrok njegovih boljki. Primjerice, ako su elektrode boje čokolade i jednake na svim cilindrima, s motorom je sve u redu. Ukoliko je jedna, primjerice, svijetlosiva, serviser će znati da taj cilindar radi sa siromašnom smjesom i na vrijeme preporučiti provjeru sustava ubrizgavanja. Siromašna smjesa rezultira nekontroliranim samopaljenjem smjese i visokim temperaturama koje zatim vode do ozbiljnih oštećenja motora vozila. Svjećice mogu biti i masne, što će serviseru biti alarm da provjeri istrošenost klipnih prstenova, odnosno da provjerom sustava paljenja otkloni sumnju na probleme s visokonaponskim zavojnicama (bobinama) i kablovima.

Izuzetno je važno kod izmjene koristiti preporučene svjećice. Na njima je uvijek slovni i brojčani kod koji otkrivaju tip ugradnje, vrstu navoja i toplinsku vrijednost. Kod modernih automobila najbolje je jednostavno pratiti preporuku proizvođača ili sve prepustiti serviseru. Uostalom, tako ćete biti najsigurniji da je posao obavljen kako treba, a vaš će serviser imati vrijednu informaciju i preporuku ako je na motoru potrebno još nešto servisirati. S obzirom na prosječnu starost voznog parka, ali i kvalitetu goriva na našim crpkama koja znade biti sumnjiva, izmjenu svjećica treba raditi češće nego što to preporuča proizvođač.
Izvor




















